Topics (27) View all

Skills (17)

Research experience

  • Jan 2006–
    Dec 2008
    Research: University of Rochester
    University of Rochester · Psychiatry · Sleep research
    USA · Rochester
    Adjunct Professorship
  • Jul 1993–
    present
    Research: Universitätsklinikum Freiburg
    Universitätsklinikum Freiburg · Abteilung für Psychiatrie und Psychotherapie · Sektion für Klinische Psychologie und Psychophysiologie/ Schlafmedizin
    Germany · Freiburg
    Full Professor of Clinical Psychophysiology; Head of the Section for Clinical Psychology & Psychophysiology/ Sleep Medcine; Head of Clinical Psychology Services
  • Oct 1986–
    Jun 1993
    Research: Central Institute of Mental Health
    Central Institute of Mental Health · Psychiatry · Psychobiology of sleep and depression
    Germany · Mannheim
    PhD in 1988; Post doc training in psychiatric sleep research and cognitive-behavioral therapy; Habilitation in 1992
  • Sep 1985–
    Sep 1986
    Research: Max-Planck-Institut für Psychiatrie
    Max-Planck-Institut für Psychiatrie · Psychiatry · Sleep and Depression
    Germany · München
    One year stipend of the Max Planck Society for my dissertation

Education

  • Sep 2012–
    Sep 2012
    European Sleep Research Society
    Sleep Medicine · Somnologist
    France · Paris
  • Jun 1999–
    Jun 2004
    Freiburg Educational Institute for Behavioral Therapy
    Cognitive-Behavioral Therapy · Clinical Supervisor
    Germany · Freiburg
  • Jul 1997–
    Jul 1997
    German Sleep Society
    Sleep Medicine · Somnologist
    Germany · Treysa
  • Jun 1995–
    Jun 1999
    Freiburg Educational Institute for Behavioral Therapy
    Cognitive-Behavioral Therapy · Psychological Psychotherapist
    Germany · Freiburg
  • Jan 1990–
    Dec 1992
    Universität Heidelberg
    Psychology · Habilitation
    Germany · Heidelberg
  • May 1987–
    Oct 1988
    Universität Konstanz
    Psychology · PhD
    Germany · Konstanz
  • Nov 1979–
    Jul 1985
    Ludwig-Maximilians-Universität München
    Psychology · Dipl. Psych.
    Germany · Muenchen

Awards & achievements

  • Sep 1988
    Award: Organon Award of the German Society for Biological Psychiatry

Questions and Answers (5) View all

  • Answer added in Cardiovascular Disease
    4 Does anyone know of research surrounding the effects of insomnia on heart rate recovery?
    By Kristin Horsley · The University of Calgary
    Dieter Riemann · Universitätsklinikum Freiburg
    According to theoretical expectations (8derived from the hyperarousal model) one would expect heart rate to decrease with improvement of insomnia, but... [more]
    Heart rate and heart rate variability in subjectively reported insomnia. Kai Spiegelhalder, Lena Fuchs, Johannes Ladwig, Simon D Kyle, Christoph Nissen, Ulrich Voderholzer, Bernd Feige, Dieter Riemann
  • Answer added in Mental Illness
    12 Poor sleep quality in the mentally ill
    By Bawo James · Federal Psychiatric Hospital, Uselu
    Dieter Riemann · Universitätsklinikum Freiburg
    That really depends on what type of mental disorders your patients suffer from and what type of antipsychotics they have taken. In general it is a wel... [more]
  • Answer added in Depression
    21 Understanding the Hamilton Depression Scores
    By Rohan Walker · University of Newcastle
    Dieter Riemann · Universitätsklinikum Freiburg
    From my experience as a clinician and researcher working with depressed patients, honestly: 3 points is almost nothing! I would say that 3pts. are ind... [more]
  • Answer added in Medical Neurosciences
    4 Can residual effects of zolpidem be related to genetic regulation of cytochrome?
    By Paul Vaucher · University of Geneva
    Dieter Riemann · Universitätsklinikum Freiburg
    I agree with J. Meulenbelt. With Zopiclone at normal and at high doses I never encountered cases looking like there was extremely slow or fast metabol... [more]
  • Answer added in Sleep Disorders
    15 What is the required treatment of temporary sleep disorders without anxiety?
    By Veemala Coolen · University of Mauritius
    Dieter Riemann · Universitätsklinikum Freiburg
    It is safe on a short-term basis, howver first-line treatment should be cognitive-behavioral interventions for insomnia (CBT-I)! 

Publications (289) View all

  • Article: Erinnertes elterliches Erziehungsverhalten und Schlaf
    A. Pfetzing, J. Schuchardt, D. Riemann
    [show abstract] [hide abstract]
    ABSTRACT: Fragestellung Vorgestellt wird eine Arbeit, die erstmalig die Schlafqualität schlafgestörter Personen in Abhängigkeit von erinnertem elterlichen Erziehungsverhalten evaluiert und diese mit schlafgesunden Personen vergleicht. Patienten und Methoden Im Rahmen der Untersuchung wurden 71 gesunde Kontrollprobanden und 57 Patienten mit einer Schlafstörung, vorrangig einer nicht organischen Insomnie, untersucht. Patienten und Probanden wurden hinsichtlich des erinnerten elterlichen Erziehungsverhaltens mit standardisierten Fragebögen untersucht. Ergebnisse Entsprechend der Hypothese fiel bei den schlafgestörten Patienten auf, dass sie sich hinsichtlich erinnerten elterlichen Erziehungsverhaltens auf vielen Ebenen signifikant von den gesunden Schläfern unterschieden. Insbesondere galt dies für in der Kindheit erlebtes ablehnendes Erziehungsverhalten. Schlussfolgerung Anhand der Studienergebnisse kann gezeigt werden, dass Menschen, die in ihrer Kindheit ablehnendes Erziehungsverhalten durch ihre Bezugspersonen erfahren haben, eher gefährdet sind, eine Schlafstörung im Erwachsenenalter zu entwickeln. Erinnertes elterliches Erziehungsverhalten wird vor dem Hintergrund der Bindungstheorie diskutiert. Rationale This study examined for the first time the relation between remembered parental upbringing style and sleep quality in patients with sleep disorders and healthy control subjects. Patients and methods 71 healthy volunteers with good sleep and 57 patients with a sleep disorder, predominantly a non-organic insomnia, were investigated with several questionnaires aiming at the recalled parental upbringing style of the subjects. Results The comparison of healthy good sleepers and patients with sleep disorders revealed that patients with sleep disorders showed significantly more negatively recalled parental upbringing styles. Conclusion Subjects who experienced a more negative, rejective parental upbringing style, either from the father or mother seem to be at a greater risk to develop a sleep disorder in adulthood, as documented by the study results. Parental upbringing style as recalled in adulthood is discussed within the framework of the attachment theory.
    Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin 04/2012; 11(2):121-129.
  • Source
    Article: Sexuelle Funktionsstörungen bei Herzkranken und die Folgen
    [show abstract] [hide abstract]
    ABSTRACT: FragestellungÜberprüft werden sollten die Zusammenhänge zwischen sexuellen Funktionsstörungen, Depressivität, Ängstlichkeit, Lebensqualität und Partnerschaftsqualität bei kardiovaskulär erkrankten Männern und Frauen. MethodikAn fünf Rehabilitationskliniken für kardiale Erkrankungen erfolgte eine fragebogenbasierte Querschnittsstudie. Mittels z-Test und multipler binärer logistischer Regression wurde überprüft, ob sich Patienten mit versus ohne ein sexuelles Problem signifikant in o.g. intrapsychischen und interpersonellen Aspekten voneinander unterscheiden. ErgebnisseDie Hälfte aller Befragten gab an, unter einem sexuellen Problem zu leiden. Mindestens mittelgradig depressiv waren 15,1% der Frauen und 10,2% der Männer, mindestens mittelgradig ängstlich 25,4% der Frauen und 22% der Männer. Es zeigte sich, dass Frauen mit sexueller Dysfunktion in ihrer Partnerschaftsqualität, Ängstlichkeit und psychischen Lebensqualität und Männer mit Erektionsstörung hinsichtlich Depressivität und Ängstlichkeit im Vergleich zu Patienten ohne sexuelles Problem deutlich beeinträchtigt waren. SchlussfolgerungWünschenswert ist die Erkennung sexueller Funktionsstörungen sowie einer erhöhten Depressivität und Ängstlichkeit in der kardialen Rehabilitation. Besonders die Diagnostik und Behandlung psychiatrischer Komorbiditäten erscheinen aus tertiärpräventiver Sicht bedeutsam. PurposeDue to the high prevalence of sexual disorders in men and women with cardiovascular disease, the associations between sexual dysfunction, depression, anxiety, quality of life and partnership were investigated. Studies examining impairments to certain aspects of psychological health and interpersonal life in cardiac patients are still lacking. The SPARK (Sexuality of Patients in Rehabilitation of Cardiovascular Diseases) investigation is the first study which explores these relevant associations in German rehabilitation patients. MethodsFive rehabilitation centers for cardiovascular diseases took part in our cross-sectional study. Associations between sexual dysfunction and depression, anxiety, quality of life and partnership were tested using z-tests (resulting parameter prevalence rate ratio, PRR) and via multiple binary logistic regressions controlling for age and severity of cardiovascular disease as possible confounders (resulting parameter odds ratio, OR). ResultsSexual function could be assessed in 261men and 75women (sexual activity during the previous month; for detailed flow chart see Fig.1). In total, 43.1% of female patients reported a sexual dysfunction, while 20.2% of male patients stated to have at least moderate erectile dysfunction (ED). The proportion of self-assessed sexual problems is shown in Fig.2. Women with a sexual dysfunction were impaired to a significantly higher extent compared to women without sexual dysfunction with regard to their quality of partnership (PRR13.0; p=0.019; OR25.42, confidence interval, CI, 2.5–254.9), anxiety (PRR3.2; p=0.053; OR4.43, CI1.2–16.4) and psychological quality of life (PRR2.4; p=0.115; OR6.08, CI1.6–22.9). Men with ED reported significantly stronger depression (PRR3.6; p=0.003; OR3.63, CI1.5–8.8) and anxiety (PRR2.4; p=0.008; OR2.88, CI1.4–5.9) compared to men without ED. For detailed information see Tables1 and 2. ConclusionDue to the high proportion of men and women with cardiovascular disease reporting sexual disorders, depression and anxiety, screening for these disorders should be an integral part of comprehensive rehabilitation programs. In particular, the diagnosis and treatment of psychiatric comorbidity seem to be necessary from a tertiary preventive perspective. SchlüsselwörterKardiovaskuläre Erkrankung-Sexuelle Funktionsstörung-Partnerschaftsqualität-Lebensqualität-Depressivität-Ängstlichkeit KeywordsCardiovascular disease-Sexual dysfunction-Partnership quality-Quality of life-Depression-Anxiety
    Herz 04/2012; 35(6):410-419. · 0.92 Impact Factor
  • Article: Schlaf, Plastizität und Gedächtnis
    [show abstract] [hide abstract]
    ABSTRACT: Zahlreiche Untersuchungen – von der molekularen bis zur Verhaltensebene – zeigen, dass gesunder Schlaf neuronale Plastizität und die damit verbundene Konsolidierung deklarativen und prozeduralen Gedächtnisses begünstigt. Der vorliegende Artikel gibt einen Überblick über die aktuellen grundlagenwissenschaftlichen und klinischen Befunde. Die Ergebnisse der Schlafforschung sind dabei nicht nur für Grundlagenfragen zu Plastizität und Gedächtnisbildung interessant. Aus klinischer Perspektive können diese Erkenntnisse für gesundheitspolitisch wichtige Bereiche, wie empfehlenswertes Schlaf- und Lernverhalten, informativ sein. Weiterhin können die sich abzeichnenden Veränderungen der Gedächtnisbildung bei Patienten mit gestörtem Schlaf, wie bei primärer Insomnie oder zahlreichen psychischen Erkrankungen, zu einem vollständigeren Verständnis dieser Erkrankungen beitragen. Das langfristige Ziel ist, hieraus Ratschläge zu gesundem Verhalten und neue Behandlungsvorschläge für Patienten mit gestörtem Schlaf oder geminderter Gedächtnisfunktion abzuleiten. A compelling line of evidence – from the molecular to the behavioural level – indicates that healthy sleep facilitates neural plasticity and related declarative and procedural memory consolidation. This review provides an overview of the current basic research and clinical findings. Emerging insights into the interplay between sleep and memory have the potential to be informative for fundamental processes of brain plasticity. From a clinical perspective, new findings of disrupted sleep-related memory under conditions of disturbed sleep, such as in primary insomnia or many mental illnesses, may contribute to a more complete understanding of the disorders. The long-term goal of this research includes recommendations on healthy behavioural patterns and the development of novel interventional strategies for patients with disturbed sleep or reduced memory function.
    Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin 04/2012; 13(1):43-51.
  • Article: Primäre Insomnien: Neue Aspekte der Diagnostik und Differentialdiagnostik, Ätiologie und Pathophysiologie sowie Psychotherapie
    [show abstract] [hide abstract]
    ABSTRACT: In dieser Übersichtsarbeit wird die primäre Insomnie aus der Sicht des aktuellen Standes von Klinik und Forschung dargestellt. Für die Diagnostik und Differentialdiagnostik steht seit letztem Jahr mit der ICDS-2 ein neues Klassifikationssystem für Schlafstörungen zur Verfügung, das ein eigenständiges Kapitel für Insomnien beinhaltet. Zudem wurden für die Insomnie vor kurzem Research Diagnostic Criteria veröffentlicht, die für zukünftige Forschungsarbeiten auf diesem Gebiet relevant sein werden. Im Mittelpunkt vieler ätiologischer Modelle der primären Insomnie steht das Hyperarousal- Konzept, bei dem davon ausgegangen wird, dass bei Patienten mit primärer Insomnie eine psychophysiologische Überaktivierung vorliegt, die sich z.B. in einer erhöhten Cortisolausschüttung oder einem erhöhten Anteil an schnellen Frequenzen im EEG äußert. Auf molekulargenetischer Ebene könnten diesem Hyperarousal Verände rungen im Adenosinsystem zugrunde liegen. Neue psychologische Konzepte der primären Insomnie heben hervor, dass die Aufmerksamkeitsfokussierung auf die Schlafstörung wesentlich zu einer Aufrechterhaltung der insomnischen Beschwerden beiträgt. Die verschiedenen psychotherapeutischen Konzepte zur Behandlung der primären Insomnie werden ausführlich dargestellt, wobei ein Schwerpunkt auf kognitiv-verhaltenstherapeutische Techniken gelegt wird. Diese Konzepte wurden inzwischen in einer Vielzahl von Studien geprüft und weisen einen hohen Grad an wissenschaftlicher Evidenz auf. This review article focusses on the state of the art of research and clinical work with respect to primary insomnia. The ICSD-2 is a new diagnostic classification system encompassing a separate chapter on insomnias. Furthermore, the research diagnostic criteria (RDC) for insomnia, having been recently published, will be of relevance for future research in the field of insomnia. The focus of etiological and pathophysiological theories is the hyperarousal concept. This concept is based on the assumption that patients with chronic primary insomnia display a psychophysiological arousal, manifested for example in increased cortisol secretion or enhanced fast frequencies in the sleep EEG. On a molecular genetic level alterations in the adenosine system could be at the core of the hyperarousal. New psychological concepts of primary insomnia focus on attention processes which might play a role for the chronic course of insomnias. Also in detail discussed will be psychotherapeutic concepts, especially cognitive behavioural strategies for the treatment of primary insomnia. These concepts have been subjected to rigorous evidence based testing and can claim a high degree of scientific evidence.
    Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin 04/2012; 11(2):57-71.
  • Article: Verarbeitung schlafbezogener Stimuli
    [show abstract] [hide abstract]
    ABSTRACT: Vorangegangene Arbeiten legen nahe, dass Menschen mit einem gestörten Nachtschlaf, insbesondere bei Vorliegen einer primären Insomnie, eine verstärkte Zuwendung der Aufmerksamkeit zu schlafbezogenen Stimuli zeigen (schlafbezogener „Attentional Bias“). Studien zu diesem Effekt verwenden üblicherweise standardisierte Reaktionszeitexperimente, in denen die Effekte einer großen Anzahl schlafbezogener Stimuli gemittelt werden. In der vorliegenden Arbeit wurden die Daten aus 2Studien daraufhin analysiert, wie stark einzelne Stimuli (Wörter) zum schlafbezogenen Attentional Bias beitragen. Es zeigte sich dabei eine relativ hohe Konsistenz der Effektstärken der einzelnen Stimuli über beide Studien hinweg. Die Kenntnis der Effektstärken einzelner Stimuli ist für die Planung und Auswertung zukünftiger Studien wichtig, um Attentional-Bias-Effekte sowohl in ihrer Größenordnung als auch in ihrer inhaltlichen Bedeutung besser zu verstehen. Previous work suggests that people with poor sleep quality, especially patients with primary insomnia, show an attentional preference for sleep-related stimuli (sleep-related attentional bias). Studies investigating this effect have generally used standardised reaction time experiments, in which the effects of a large number of sleep-related stimuli were averaged. Here, we analysed the data of two studies in order to investigate the contribution of single sleep-related stimuli (words) to sleep-related attentional bias. Results showed that effect sizes of the stimuli were relatively stable between the two studies. Knowing effect sizes of individual stimuli is important for the construction of future attentional paradigms, as well as providing a better understanding of the magnitude and content of sleep-related attentional bias.
    Somnologie - Schlafforschung und Schlafmedizin 04/2012; 13(1):4-11.

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